MEIST MEEDIAS

Veerandsada aastat tagasi väikse metallitöökojana alustanud AS Jalax on kasvanud suureks ja tegusaks tootmisettevõtteks olles üks Järvamaa suurematest tööandjates ja edukamatest ettevõtetest.

AS Jalax on esimest aastat gasell:
tulemuste taga on tubli töö ja investeeringud

Formo Metallmööbli tõi mööblitootjate TOPis esikohale tütarfirma Jalaxi väga hea majandusaasta.

Formo ja Jalax kuuluvad ühte kontserni ja Formo Metallmööbli tulemustes kajastub kogu kontsern koos konsolideeritud andmetega. Jalax on 1993. aastal asutatud Eesti üks juhtiv disainmööbli valmistajaid, mille omanikud on Jaanus Turba ja Peeter-Aleksander Allik. Möödunud aastal kasvas ettevõtte käive üle 45%, mis on viimase 10 aasta kiireim kasvutempo.

“Eelmise aasta väga headel tulemustel on mitmeid põhjuseid. Esimeseks tuleb kiita töötajaid, kes tulemusliku tööga on taganud väga kõrge tarnekindluse, mis on meie äristrateegia aluseks,” ütleb Allik. “Järgmisena tunnustaksin kliente, kelle müügimahtude kasv on aidanud kaasa meie müügitulemusele. Saime klientidelt kinnituse, et meie tarnekindlus, VMI lahendus ja toodete kvaliteet suudab olla ka konkurentsivõimeline kõrgema hinnataseme ärilahenduste pakkumises.”

Alus headele tulemustele 2018. aastal sai pandud juba 2017. aasta teises pooles, kui muudetud sai Jalaxi juhtimisstruktuuri ja investeerimispoliitikat. Sellest ajast on investeeritud tootmise moderniseerimisse üle kolme miljoni euro ja võetud kasutusele uusima Saksa metalliseadmete tootmise lipulaeva Trumphi tehnoloogia laserites ja painutuspinkides. Oma osa on siin ka Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusel, kellelt saadi tuge osalemiseks tootearenduse parendamise projektis.

“Kuna meie peamised kliendid on väljaspool Eestit või Eesti suurkliendid, kes müüvad tooteid välisturgudel, mõjutavad meie firmasid kõige rohkem muutused välisturgudel. Igasugused ebakindlused ja vastakad sõnumid nii poliitikas kui ka majanduselus ei ole just kõige paremad müügikasvu tekitajad. Pigem on enamik väliskliente veidi ettevaatlikud ja ootavad, et kuhu suunas ikkagi lõplikult maailma majandus ning poliitika suunduma hakkab,” räägib Allik.

Lisaks on tema sõnul näha, et seoses turunõudlusega väiksemate ja eriseeria tellimuste poole, muutub paindlik logistika, varude juhtimine läbi IT-süsteemi ja e-lahenduste kasutamine metalltoodete äris iga aastaga olulisemaks.

Liigutakse suunas, kus enamik programme tuleb masinatesse otse tootearendusest, töölised võtavad tööd iseseisvalt arvutisüsteemist, üle interneti on võimalik näha tarnija varusid jne. Väljakutseks on olnud ka tööjõuga seonduv ning võrreldes naaberriikidega kõrgemad elektri- ja energiahinnad, mis mõjutavad tööstusettevõtteid olulisel määral.

Käive raugeb, efektiivsus kasvab

Kui tänavused esimesed kaheksa kuud oli Jalaxil müügikäibekasv 20% kandis, siis viimased kuud näitavad olulist jahenemist. Seega kokkuvõttes 2019. aasta läheb ettevõttel käibe poolest veidi oodatust kehvemini, samas kui efektiivsuse ja kasumlikkuse poolest on liigutud plaanitust paremini. Samuti on jätkatud plaanitud investeeringute plaani elluviimist ning soetatud uus Trumphi torulaser, Motomani keevitusrobot ja Trumphi plekipainutuspink.

Peeter Alliku sõnul tõotab järgmine aasta jõulist kasvu, sest mitmed projektid on praegu tootearendusfaasis.

“Meie investeeringud automatiseerimisse on andnud häid tulemusi ja lisandväärtus töötaja kohta on ka 2019. aastal kasvanud,” kinnitab Allik. “Tundub, et kordame eelmise aasta müüginumbreid veidi parema efektiivsusega ehk tegemist saab olema “vahe-aastaga” müügikasvu osas. Kui vaatame hetkel tootearenduses olevaid projekte, võime ilmselt järgmistel aastatel oodata jälle jõulisemat müüginumbrite kasvu.” Jalaxi plaan on saavutada järgmise paari-kolme aasta jooksul müügikäive vähemalt 20 miljonit eurot ning seejuures efektiivsuses mitte järele anda. Selle saavutamiseks peab juhtkond oluliseks aktiivselt tegutseda lähimatel eksportturgudel uute klientide leidmisel ning olemasolevaid partnersuhteid edukalt hoida ning neid süvendada suuremate mahtudega.

“Kindlasti jätkame investeeringuid automatiseerimisse, infoteenuste ja e-administreerimise lahenduste arendamisse. Elu on näidanud, et kui automatiseerida tellimuste haldamist ja muuta logistika tarneahelas läbinähtavaks, loob see klientidele palju varjatud väärtust, millest saavad nad aru alles siis, kui lahendused on rakendatud. See seob kliente, sest nii head teenindust ei ole nad kohanud! Seega panustame ka turundusse, kliendisuhetesse ja IT-sse, mitte pelgalt rauda,” räägib ta investeeringuplaanidest.

18 detsember 2019

JALAX AS
KVALITEET

ISO 9001:2015, ISO 14001:2015